SPRAWOZDANIE – UWAGI I WNIOSKI (PRZYKŁAD)

SPRAWOZDANIE – UWAGI I WNIOSKI (PRZYKŁAD)

8. Uwagi i wnioski

Celem ćwiczenia było m.in. praktyczne wykazanie i potwierdzenie słuszności zależności określonych prawem Ohma. Dlatego też w pierwszym punkcie ćwiczenia wyznaczono zależność natężenia prądu I od napięcia U dla elementu liniowego (rezystora) przy stałej wartości rezystancji R tego elementu. Wykonano po 5 pomiarów dla 3 różnych wartości rezystancji R (200Ω, 400Ω i 600Ω). Na podstawie uzyskanych wyników pomiarów i sporządzonego wykresu zależności I=f(U) przy R=const. można stwierdzić, że…

 

UWAGA! Powyżej zamieszczono jedynie przykładowe wprowadzenie do uwag i wniosków z ćwiczenia (w tym przypadku do ćwiczenia nr 3: “Sprawdzenie prawa Ohma”). W dalszej części tego punktu sprawozdania należy opisać spostrzeżenia, wnioski i ewentualne uwagi, jakie nasuwają się po przeprowadzeniu pomiarów objętych programem danego ćwiczenia i analizie ich wyników. Pomocne przy tym mogą być zamieszczone poniżej wskazówki:

  1. Sprawdzić, czy uzyskane wyniki pomiarów i obliczeń są zgodne z teorią (np. z badanym prawem elektrotechniki). Wyjaśnić ewentualne rozbieżności i odnieść się do skali tych rozbieżności.
  2. Sprawdzić, czy sporządzone wykresy i charakterystyki mają kształt zgodny z teorią dotyczącą badanego zagadnienia.
  3. Odnieść się do błędów pomiarowych, które wystąpiły w ćwiczeniu (np. podać minimalną i maksymalną wartość błędu przy pomiarze danej wielkości, wskazać przyczyny błędów pomiarowych, porównać błąd względny pomiaru danej wielkości z błędem granicznym, który wystąpił przy pomiarze tej wielkości itp.).
  4. Przy omawianiu wyników pomiarów i obliczeń oraz analizowaniu błędów pomiarowych należy przytaczać konkretne wartości tych wielkości. Stwierdzenie, że np. “różnice między wynikiem pomiaru rezystancji rezystora a wartością rzeczywistą tej rezystancji były niewielkie” jest niewystarczające! Należy podać konkretną wartość tej różnicy np. 10Ω, co stanowi 1% wartości rezystancji znamionowej rezystora.
  5. We wnioskach do ćwiczeń dotyczących sprawdzenia praw elektrotechniki (np. prawa Ohma i praw Kirchhoffa) wskazane jest przytoczenie treści tych praw i udowodnienia ich słuszności posługując się uzyskanymi wynikami pomiarów.
  6. W przypadku ćwiczeń dotyczących zastosowania określonej metody pomiaru do zmierzenia danej wielkości elektrycznej (np. pomiar napięcia i natężenia prądu, pomiar rezystancji metodą techniczną i porównawczą, pomiar mocy prądu stałego metodą pośrednią itp.), we wnioskach należy wyjaśnić, na czym polega dana metoda pomiaru.
  7. Dla ćwiczeń dotyczących badania elementów elektrycznych lub elektronicznych (np. badanie tyrystora, diody półprzewodnikowej, tranzystora, wzmacniacza, stycznika, transformatora itp.), wskazane jest opisanie we wnioskach zasady działania tych elementów oraz podanie przykładów ich zastosowania w praktyce.
  8. Należy podać przyczynę ewentualnego niezrealizowania wszystkich punktów ćwiczenia (np. awaria stanowiska laboratoryjnego, niesprawny przyrząd pomiarowy, niedostateczne przygotowanie uczniów do ćwiczenia, brak czasu itp.).
  9. Na podstawie własnych odczuć można wskazać korzyści dla uczniów, wynikające z przeprowadzonego ćwiczenia.
  10. Uwagi i wnioski pisać w formie bezosobowej (np. zmierzono, obliczono, wykonano, porównano, wywnioskowano itp.) lub w pierwszej osobie liczby mnogiej (np. zmierzyliśmy, obliczyliśmy, wykonaliśmy, porównaliśmy, wywnioskowaliśmy itp.). Nie należy mieszać obu form wypowiedzi w jednym sprawozdaniu.